Info  

  Päevik  

  Eksponaadid  

  Fotogalerii  

  Punane Raamat  

  Muud huvitavat  

  Järva-Jaani vanatehnika muuseumide keskus  

  Facebook  

  Uusim eksponaat  

  Saadaval  

  Filter:
  Otsi:  
teehöövel
D 512
 Eksponaat nr.:  188 
 Väljalaskeaasta:  1965 
 Sõiduki tüüp:  teehöövel 
 Kere №:  1162 
 Tehase nimetus:  Tallinna Ekskavaatoritehas, Paide filiaal
(Таллинский экскаваторный завод)
 Riik:  Paide, Eesti NSV, NSVL 
 Soetatud:  Auto-Moto foorumi, OÜ Järva-Jaani Auto, AS Paide Masinatehase ja JJTS-i ühisannetus (Ago Vingissar) (3. veebruar 2007)
TöökorrasEksponaadi juures teostatavad töödTöötundide arvestusEestis ehitatud
 Päeviku sissekanne: #142
 Päeviku sissekanne: #143

 Eksponaadi ajalugu   Tootja info   Mudeli info 

1965. aastal Tallinna Ekskavaatoritehase Paide filiaalis (varasem Paide Teedemasinate Tehas) valmistatud teehöövel. Höövli varasemat ajalugu pole õnnestunud täielikult välja selgitada, kuid arvatavasti on tegu kunagisele Võhma kolhoosile kuulunud teehöövliga. Sinna omakorda sattus höövel tõenäoliselt kasutatuna, peale teedevalitsuste süsteemist mahakandmist.
Viimati oli masin kasutusel Viljandimaal Kõo vallas, kus kohalik ettevõtja Ago Vingissar kasutas höövlit valla teede hööveldamiseks. Hiljem hakati vallas otstarbekamaks pidama teenuse sisseostmist ning D-512 jäi seisma.
Viimati töötas höövel 2004. aasta suvel, peale seda seisis masin paar aastat kasutust leidmata endise Võhma kolhoosi Koksvere töökoja territooriumil.

Teehöövli avastas varjupaiga sõber ja praeguseks ka varjupaiga eestseisuse liige Silver Kuik juba 2003. aasta suvel, mil höövel oli veel kasutusel.* Temal tekkis ka esimesena mõte täiendada varjupaiga kogu mõne Eestis toodetud teehöövliga. Ka varjupaiga eestvedaja Tuve Kärner oli mõttega päri ja nii uuriti sel hetkel Eestis teada olnud D-512 tüüpi höövlite soetamise võimalusi ning saadaval olevaks osutus just selleks ajaks kasutuselt kõrvaldatud, Koksveres seisev masin.

Eelmine omanik oli plaaninud teehöövli vanarauaks lammutamist, kuid saades teada varjupaiga huvist masina vastu, nõustus ootama, kuni höövli välja ostmiseks vajalik rahasumma kokku saadakse.
Auto-Moto foorumis korraldati höövli varjupaika toomiseks korjandus. Aktsiooni toetasid ka Järva-Jaani Auto OÜ, AS Paide Masinatehas ja Järva-Jaani Tuletõrje Selts.

Kabiini nurgaaknad on originaaliga võrreldes ümber ehitatud (algse kumera klaasi asemel on kasutatud sirget klaasi ilmselt selle parema kättesaadavuse tõttu) ning ekspluatatsiooni käigus on höövli esiosale paigaldatud buldooser (tehasest saadud uutel D-512 tüüpi höövlitel see puudus).

2010. aasta suvel, aktsiooni «Ehitatud Eestis - 2010» raames korrastasid teehöövlit Silver Kuik ja Martin Männik. Elektrisüsteemi korrastamisel ning pikka aega seisnud masina taaselustamisel olid abiks vastavalt Toomas Arukask ja Veljo Hecht.

*Tegelikult 2003. aastal varjupaiga nime veel ei kasutatud. Järva-Jaani Vanaautode Varjupaiga avamine toimus alles 2004. aasta suvel, 2005. aasta oktoobris muudeti nimi aga Järva-Jaani Vanatehnika Varjupaigaks. Viimatimainitud nimekuju on kasutusel tänini. (toim.)


Sama höövel veebilehel www.kolhoos.pri.ee



Teehöövel D-512
Teehöövel D-512
Foto: Aivo Pille
Teehöövel D-512
Teehöövel D-512
Foto: Aivo Pille
Teehöövel D-512
Teehöövel D-512
Foto: Malle Kuik
Teehöövel D-512
Teehöövel D-512
Foto: Silver Kuik
Teehöövel D-512
Teehöövel D-512
Foto: Silver Kuik
Teehöövel D-512
Teehöövel D-512
Foto: Silver Kuik
D-512
D-512
Foto: Silver Kuik
Teehöövel D-512
Teehöövel D-512
Foto: Silver Kuik
Teehöövel D-512
Teehöövel D-512
Foto: Silver Kuik
Teehöövel D-512
Teehöövel D-512
Foto: Silver Kuik
Teehöövel D-512
Teehöövel D-512
Foto: Silver Kuik
Teehöövel D-512
Teehöövel D-512
Foto: Silver Kuik
teehöövel D 512
teehöövel D 512
Foto: Jorven Rang
D-512 tehasesilt
D-512 tehasesilt
Foto: Mati Räli
D 512
D 512
Foto: Silver Kuik
D 512
D 512
Foto: Silver Kuik
Koksveres, 2006. aasta alguses
Koksveres, 2006. aasta alguses
Foto: Silver Kuik
Suvi 2004.
Suvi 2004.
Foto: Silver Kuik
« Sirvi eksponaate »