Info  

  Päevik  

  Eksponaadid  

  Fotogalerii  

  Punane Raamat  

  Väikesõidukite ja kummaliste kulgurite killavoor 2018  

  Muud huvitavat  

  Järva-Jaani vanatehnika muuseumide keskus  

  Facebook  

  Uusim eksponaat  

  Saadaval  

  Filter:
  Otsi:  
traktor
Т 16М
 Eksponaat nr.:  194 
 Väljalaskeaasta:  1975 
 Sõiduki tüüp:  traktor 
 Tehase nimetus:  Harkovi iseliikuvate šassiide tehas
(Харьковский завод тракторных самоходных шасси)
 Riik:  Harkov, Ukraina NSV, NSVL 
 Soetatud:  Tuve Kärner (deponeeritud) (31. märts 2007)
Töökorras

 Eksponaadi ajalugu   Tootja info   Mudeli info 

Harkovi iseliikuvate šassiide tehas (Харьковский завод тракторных самоходных шасси)


Tekst: kirjanduse põhjal Raul Aarma, Taavi Võsa. Toimetanud Silver Kuik

Harkovi iseliikuvate šassiide tehase toodanguks on alates 1956. aastast olnud neljarattalised raamtraktorid, mille tootmine jätkub ka käesoleval ajal ning mida agregaadis ripp-ja haakemasinatega kasutati köögiviljakasvatuses, puuviljaaedades vaheltharimiseks, aga ka loomafarmides ja ehitusbrigaadides transporditöödel ning töödeks ehitusel (mitmesugused tõstukid) ja teedemajanduses (teede märgistamise masinad) kasutatavate eriseadmetega.

Tehas asutati 1949. aastal. 1950. aastal alustati paralleelselt Harkovi traktoritehasega traktori HTZ-7 tootmist, mis jätkus kuni 1956. aastani. 1956. aastal korraldati tehas ümber iseliikuvate šassiide tootmiseks, mis on tehase põhitoodanguks jäänud tänaseni. Esimestel mudelitel DSŠ-14 ja DSŠ-14M oli traktorilt DT-14 pärinev, ühesilindriline vedelikjahutusega diiselmootor D-14 võimsusega 14 hj, järgmisel mudelil DVSŠ-16 aga juba veidi võimsam, 2-silindriline 4-taktiline õhkjahutusega diiselmootor D-16 võimsusega 16 hj. Traktor DVSŠ-16 jäi konveierile kuni 1961. aastani, mil selle asemel alustati traktori T-16 tootmist.

T-16 puhul on tegu DVSŠ-16 edasiarendusega, mille põhierinevuseks eelkäijast on reversseeritav käigukast. Kabiini selle põlvkonna traktoritel veel polnud, kuid soovi korral võis traktorile paigaldada päikesevarju. Üksikud selle põlvkonna traktorid on säilinud kuni käesoleva ajani, jätkates töötamist erakätes. Hilisemate põlvkondade (T-16M, T-16MG) isenditest on need väliselt eristatavad kumera mootorikatte järgi kandilise asemel.

1967. aastal alustati traktori T-16M tootmist, millel oli eelkäijast võimsam, ka traktoril T-25 kasutatud, õhkjahutusega 2-silindriline diiselmootor D-21. Lisaks põhimudelile toodeti teeistandustes töötamiseks ettenähtud traktorit T-16MMTš ning madala kliirensiga, eeskätt kasvuhoonetes töötamiseks mõeldud traktorit T-16MT.
T-16M erineb eelkäijast vahelduvvoolugeneraatori ja sellest tulenevalt ka lihtsama jahutusventilaatori, hilisemad versioonid ka murtud roolisamba olemasolu tõttu. Käesoleval ajal on säilinud ainult üksikud ventilaatoris paikneva generaatoriga traktorid.
Kui esimesed seeriad tulid tehasest püstise, monoliitse roolisambaga, siis hilisemad isendid varustati juba kardaanliigendiga poolitatud roolisammastega. Sellega parandati ka mõnevõrra juhtimise ergonoomilisust. Rooliülekandemehhanism sellega ei muutunud, karbihammasrattad samuti.
Töötamiseks Nõukogudemaa palavamates regioonides oli traktoril juba tehaseseades katus avatav ning kabiini paigaldatud ventilaator. Istmest vasakul kabiini tagaseina küljes oli ka spetsiaalne alus traktoriga koos tarnitavale 3-liitrise mahuga joogiveetermosele. Talvistes tingimustes töötamiseks oli aga tehase praktiliselt ainuke ametlik seadistusvõimalus spetsiaalne ketas, mis paigutati ventilaatorilabade ette, piiramaks külma õhu pealevoolu silindritele.

Modifikatsioon T-16MG (G marginimes tähistas sõna "gidravlitšeskii", s.o. hüdrauliline) erineb traktorist T-16M täishüdraulilise rooli poolest (mitte segamini ajada roolivõimendajaga!). Hüdraulilise rooliajami väliseks tunnuseks on pendelhoova ja roolivarda puudumine esisilla ees. Roolisilinder koos vardaga paikneb silla taga. Lisaks on roolisammas täies pikkuses kallutatav ning armatuurlaud esiakna allservas, mitte sellest 20 cm kõrgemal. Samuti on hüdropumpasid kaks (üks rooli- ja teine tööhüdraulikale).

Ümberkonstrueeritud roolisamba alumisele osale kinnitati rootor-jagaja tüüpi õlipump, mis vastavalt rooli keeramisele suunas hüdroõli voolikute kaudu ette esisilla pööramist juhtivasse silindrisse. Hüdroõli tarbis rool küll ühtsest anumast rippagregaatidega, kuid survet andis eraldi pumbasektsioon. Nõukogude Liidu viimastel aastatel väljastas tehas lõppude lõpuks ka tagumise rippsüsteemiga isendeid. Jõuvõtuvõlli taha riputatavate agregaatide käitamiseks suure isamaa insenerid ei pakkunudki. Kahjuks. Teadupärast alates 1960.-te aastate keskpaigast Eestis samuti laialdaselt kasutatud Ida-Saksa sõsaral RS 09 olid nii tagumine rippsüsteem kui ka jõuvõtuvõll kogu aeg olemas.

Kuivõrd mootor, kabiin ja veermik jäid samaks, eristab T-16MG-d T-16M-st järgmine loetelu: esitelje ees üks reaktiivvarras senise kahe asemel, paremal esikäändmikul ulatub roolihoob mõlemale poole (mehhaanilise rooliga isenditel ulatub hoob ainult ettepoole), hüdroõlipaagil 4 väljatulevat kanalit endise 2 asemel, topeltsektsiooniga pikk õlipump endise ühesektsioonilise asemel ning kabiini alla välja ulatuv roolisambale kinnituv hüdromehhanism. Samuti on esipoolraamil vasakpoolne sõidusuunaga paralleelne toru otstest suletud (varasemal mudelil paiknes seal rooliülekande varras).

Traktori T-16M ja selle modifikatsioonide tootmine jätkus kuni 1995. aastani.

1990ndate aastate keskel alustati iseliikuva šassii SŠ-28 ja selle modifikatsioonide tootmist, samuti töötati välja T-16Mga 85% ulatuses unifitseeritud väiketraktor AT-1.

Käesoleval ajal on tehase põhitoodanguks iseliikuv šassii SŠ-2540, mida valmistatakse sarnaselt eelkäijatega mitmesugustes modifikatsioonides. Tehase toodangu põhitarbijateks on nii põllumajandus- kui ka tööstusettevõtted. Käesoleval ajal paigaldatakse šassiidele Vladimiri traktoritehases toodetavat õhkjahutusega diiselmootorit D-120, kuid seoses nimetatud mootorite tarnimise piiratud võimalustega tehakse ettevalmistusi Harkovi traktorimootorite tehases ning Malõsevi-nimelises tehases toodetud analoogse võimsusega mootorite kasutamiseks.


Traktor T-16M
Traktor T-16M
Foto: Silver Kuik
T-16M tagarippes kopplaaduriga.
T-16M tagarippes kopplaaduriga.
Foto: Silver Kuik
T-16M juhikoht
T-16M juhikoht
Foto: Silver Kuik
T-16M
T-16M
Foto: Silver Kuik
T-16M
T-16M
Foto: Silver Kuik
T-16M
T-16M
Foto: Silver Kuik
« Sirvi eksponaate »