Info  

  Päevik  

  Eksponaadid  

  Fotogalerii  

  Punane Raamat  

  120 aastat tuletõrjet Järva-Jaanis  

  Muud huvitavat  

  Järva-Jaani vanatehnika muuseumide keskus  

  Facebook  

  Uusim eksponaat  

  Saadaval  

  Filter:
  Otsi:  
teraviljakombain
Дон-1500
 Eksponaat nr.:  **(210) 
 Väljalaskeaasta:  1988 
 Sõiduki tüüp:  teraviljakombain 
 VIN-kood:  007496 
 Tehase nimetus:  Rostovi kombainitehas «Rostselmaš»
(Завод «Ростсельмаш»)
 Riik:  Doni-äärne Rostov, Vene NFSV, NSVL 
 Soetatud:  Tatoli AS (deponeeritud) (5. juuli 2007)
TöökorrasTöötundide arvestus

 Eksponaadi ajalugu   Tootja info   Mudeli info 

Tootmisaastad: 1986-2008(?) (mudelid Don-1500, Don-1500A ja Don-1500B)

Esimesed kuus tehases "Rostselmaš" toodetud teraviljakombaini "Don-1500" saabusid Keila raudteejaama 1987. aasta 15. juunil, 1988. aasta sügisel aga töötas neid Eestimaa põldudel juba üle saja.

Kahtlemata oli "Don-1500" puhul tegu suure kvalitatiivse hüppega nn. kodumaises kombainiehituses, ja nagu meie põldudel esmakordselt 1986. aasta sügisel töötand kombaini "Jenissei 1200-N", oli ka "Doni" kombeks võrrelda meil tol ajal enamlevinud kombainiga SK-5 "Niva". Vaatleksimegi nüüd "Don-1500" iseärasusi üksikute sõlmede kaupa:

Lõikusmasin (heeder). Kombainil on 6 meetri laiune lõikusmasin. Senikasutatud kombainidelt tuttava vikati vänt-kepsajami asemel kasutati "Don-1500" puhul nn. kiikuva seibi mehhanismi (nagu ka Saksa DV päritolu liikurhekseldil E 280). "Nivaga" võrreldes tugevam on ka haspli konstruktsioon, eriti selle keskvõll. Ummistuste kõrvaldamiseks on kombaini kaldkonveieri transmissiooni ja kaksiktigu võimalik panna pöörlema töötamisele vastupidises suunas. Teedel liikumiseks on heedri transpordiks ette nähtud kombaini komplekti kuuluv vastav käru. Heedri töö- ja transpordiasendisse seadmist peeti meil mõned aastad varem kasutusele võetud Saksa DV kombainiga "Fortschritt" E 516B võrreldes siiski suhteliselt ebamugavaks ja aeganõudvaks.
Praktikas osutus Tuula tehases valmistatud heedri koostamiskvaliteet ja töökindlus mitterahuldavaks. Ka ei saabunud eri tehastes valminud kombain ja heeder alati majandisse üheaegselt ja seetõttu töötas nii mõnigi "Don-1500" esialgu kombaini SK-6 "Kolos" heedriga.

Peksumasin on valmistatud tavalise skeemi järgi ja sarnaneb paljus "Niva" omaga. Peksumasina laius on 1500 mm ja 10 latiga peksutrumli läbimõõt 800 mm. Kasutatakse ühesektsioonilist (haardenurk 130 kraadi) peksukorvi. Peksutrumli ees puudub söötebiiter ja põhubiiter on kuue labaga. Osaliselt pekstud viljapead läbivad järelpeksuseadme, mille ehitus on analoogiline kombaini "Jenissei 1200-N" omaga.

Põhupuistur koosneb viiest klahvist, igaühel seitse kaskaadi. Võrreldes "Nivaga" on põhupuisturi väntvõllide vända raadiusi suurendatud 50-lt 60 millimeetrini, mis soodustab põhupahma intensiivsemat separeerimist. Põhupuisturi klahvid on "Niva" omadest 482 mm pikemad.
Märgatavalt suuremad Nivaga võrreldes on separeerivad pinnad: kui "Nival" on põhupuisturi ja puhasti tööpind vastavalt 4,2 ja 2,1 kuupmeetrit, siis kombainil "Don-1500" on need vastavalt 5,74 ja 3,9 kuupmeetrit.
Terakadude vähendamiseks on tera- ja peadeteo korpus valmistatud ühise koostuna.

Terapunker on "Niva" omast kaks korda suurem (6 kuupmeetrit) ning terade väljalaadimisteo pöörlemissagedus ligi kaks ja pool korda suurem, mistõttu punkri tühjendamiseks kulub suhteliselt vähe aega. Väljalaadimisteo käitamist ning töö- ja transpordiasendisse viimist juhitakse elektrohüdrauliliselt. Terapunkri põhjas asuvad hüdrovibraatorid tagavad kiire ja korraliku tühjendamise.

Põhukogur on oma ehituselt ja töötamiselt analoogiline "Niva" põhukoguriga, on aga sellest poolteist korda mahukam (vastavalt 9 ja 14 kuupmeetrit). Põhukoguri täitumisel informeeritakse kombainerit sellest heli- ja valgussignaaliga. Kui kombainer seda ei märka, tühjeneb põhukogur automaatselt ilma kombaineri abita.

Hüdrotransmissioon võimaldab sujuvalt liikuda nii tööeel kui ka pööretel. Kasutatakse ka kolmekäigulist käigukasti, mis võimaldab liikuda kolmel diapasoonil: 1. käik 0-5 km/h, 2. käik 0-10 km/h ja 3. käik 0-20 km/h. Samadel kiirustel saab sõita ka tagurpidi.
Kombainil on madalsurverehvid, mille mõõdud on veoratastel on 30,5-32 ja juhtratastel 18,4-24.

Kabiin. Kombaini "Don-1500" mugavas, avara väljavaate, vähese müra ja konditsioneeritud õhuga juhikabiinis on varemkasutatud kombainidega, eelkõige "Nivaga" (mitte aga tänapäevaste "lääne" firmade valmistatud kombainidega) võrreldes kombainerile väga head töötingimused. Kombaini üksikute koostude töö kontrollimiseks on paigaldatud elektroonne automaatsüsteem, mis kontrollib 19 koostu tööd. Peksutrumli nominaalpööretest kõrvalekaldumisest saab kombainer teada heli- ja valgussignaalide abil. Lisaks sellele on mitmed tööoperatsioonid, nagu terade punkrist väljalaadimine, trumli pöörlemissageduse muutmine, terapunkri vibraator jt. elektrohüdrauliliselt juhitavad. Kui terakadu kas põhupuisturilt või puhastilt ületab lubatud piiri, informeeritakse samuti kombainerit sellest heli- ja valgussignaaliga.

Mootor. Kombainil on diiselmootor SMD-31A võimsusega 162 kW (220 hj).

Praktikas aga ei sujunud kombainide "Don-1500" kasutuselevõtmine sugugi igas majandis tõrgeteta: palju oli tollasele Nõukogude Liidu päritolu tehnikale iseloomulikke konstruktsiooni- ja valmistamisvigu, eriti jättis soovida nn. kodumaise elektroonika töökindlus.

Esimesed seeriaviisiliselt toodetud kombainid "Don-1500" väljusid tehase väravast 1986. aastal; kümnendi vahetuse paiku vahetas selle välja veidi täiustatud mudel "Don-1500A", millel olid kõrvaldatud eelmisel mudelil ilmnenud olulisemad puudused. Nimetatud kombainide tarned Eestisse katkesid seoses riigikorra vahetumisega ja turumajandusele üleminekuga 1990ndate aastate alguses. Kümmekond aastat hiljem, 2003. aastal alustas Viljandimaal Kõos tegutsev OÜ "Flint Kaubandus" kunagiste Don`ide edasiarenduse "Don-1500B" Eestisse toomist ja turustamist.

Käesoleval ajal võib sügiseti Eestimaa põldudel siin-seal veel kohata ka Nõukogude Liidu lõpuaastatel valminud kombaine "Don-1500" ja "Don-1500A", nende arv väheneb aga aasta-aastalt. Üks esindaja neist aga seisab Järva-Jaani Vanatehnika Varjupaigas meenutamaks üht lõppema hakkavat etappi meie põllumajanduse mehhaniseerimise ajaloos.


Palamusel
Palamusel
Foto: Urmas Puusepa kogust
Don-1500
Don-1500
Foto: Silver Kuik
Don-1500
Don-1500
Foto: Tarvo Puusepp
Vaade kabiini
Vaade kabiini
Foto: Mati Räli
Don-1500
Don-1500
Foto: Mati Räli
Tehasesilt
Tehasesilt
Foto: Mati Räli
« Sirvi eksponaate »