Tootmisaastad: 1946-1975
GAZ-51, GAZ-51А
Tekst: Raul Aarma, toimetas Silver Kuik
Gorki autotehas tootis mudelit GAZ-51 aastatel 1946–1955, mudelit GAZ-51А aastatel 1955–1975.
Täisraamile paigaldati puidust veokast taha ning külgedele avanevate portedega. Aiste vahel tuksus kuuesilindriline püstklappidega ridamootor GAZ-51. Auto arendas tehase andmetel maksimaalkiirust 70 km/h, kütuse kontrollkulu oli 20 l/100km ning kandevõime 2500 kg.
Varasemaid isendeid iseloomustas väliselt kabiini esiosas olevatel küljeplekkidel kiri “Завод имени Молотова”, hilisemad mudelid kandsid juba Gorki autotehase kirjasid.
Masinat käivitades keerati süütelukust sisse süüde ning vajutati jalaga kabiinis asuvale starteri hoob-lülitile. Autol olid võimendamata trummelpidurid nii ees kui ka taga, roolisüsteemis kasutati tigu-karpülekannet. Palavate suveilmade korral sai esiakna pooli irvakile avada. Istmed olid kaheosalised – juhi ja kõrvalistuja jaoks eraldi padjad.
Legendaarse auto hüüdnimed Eestimaal olid Kass Artur ja Kiisu (valmistajatehase lühendnimi GAZ kõlab eesti keeles nagu "kass").
Peale põhimudeli toodeti järgmisi GAZ-51/-51А modifikatsioone:
ГАЗ-51У – ekspordiks mõeldud autod
ГАЗ-51B – ekspordiks toodetud autod kandevõimega 3,5 t.
ГАЗ-51Ю – troopikasse ettenähtud masinad
ГАЗ-51Ж – gaasiballooniga autod
ГАЗ-51P – reisijateveoks kohandatud autod
ГАЗ-51C – topeltkütusepaakidega autod
ГАЗ-51T – veotaksod
ГАЗ-51H – topeltpaakide ja porte sisekülgedele paigutatud istmetega masinad
GAZ-51А tehnilisi andmeid:
kandevõime: 2500 kg
Mootor:
silindrite arv: 6
töömaht: 3485 cm3
surveaste: 6,2
võimsus: 70 hj. 2800 p/min juures
käikude arv: 4
rehvid: 7,50--20
Gabariidid:
pikkus: 5525 mm
laius: 2200 mm
kõrgus: 2130 mm
baas: 3300 mm
mass: 2500 kg
suurim kiirus: 50 km/h
kütuse (bensiin) kulu: 26,5 l/100 km