Info  

  Päevik  

  Eksponaadid  

  Fotogalerii  

  Punane Raamat  

  Väikesõidukite ja kummaliste kulgurite killavoor 2018  

  Muud huvitavat  

  Järva-Jaani vanatehnika muuseumide keskus  

  Facebook  

  mai 2018  

  aprill 2018  

  märts 2018  

  Kõik pealkirjad  
  Otsi:  

PÄEVIK

Suure Kolli aktsioon õnnestus!


14. mai 2018, umbes kell 11:23:08
450. eksponaat purustas rekordeid
Sissekanne: #5877

12. mail 2018. a viidi teoks Auto-Moto foorumis, massimeedias ja Facebookis läbi viidud kogumisaktsiooni "Suur koll" lõppvaatus. Kõik senised aktsioonide rekordid purustanud, 1988. aastal Ukrainas valmistatud autorong on ühtlasi ka Varjupaiga juubelieksponaat - selle järjekorranumbriks sai 450!

Krementšugi autotehases valmistatud sadulveok ja Ždanovi (täna Mariupoli) masinatehases "Azovmaš" toodetud poolhaagis jõudis Eestisse NSVL lennuväe kaudu tõenäoliselt uuena ning oli kasutuses ilmselt Ämari, Tapa või Haapsalu sõjaväelennuväljal lennukikütuse veoks. Segastel riigikorra muutumise aegadel sattus sõiduk eraomandisse, viimased ligi 20 aastat seisis sõiduk Maardus, kus seda kasutati kütuseterminalis toodete vahelaona, pumbajaamana ja tehnoloogilise transpordivahendina.

2018. aasta alguses oli plaanis sõiduk vanarauaks viia, kuid Varjupaiga sõprade avastus viis edukalt lõppenud läbirääkimisteni kogumisaktsiooni tegemiseks sõiduki omandamiseks. Eesmärk 3000 eurot täideti ning sellele aitasid kaasa 85 vanatehnikahuvilist. Nii summa kui ka osalejate arvu poolest on tegu JJVV ajaloo rekordaktsiooniga - alates 2005. aastast on niiviisi vanarauahundi käest päästetud 33 sõidukit. Tegemist on ka esimese KrAZ-tüüpi sõidukiga Varjupaiga tehnikakogus.

Järva-Jaani Vanatehnika varjupaik tänab:

* hr. Kirill Sergejevit sõiduki soetamise võimaluse eest;
* hr Hannes Hannust sõiduki saadavusest info edastamise ja läbirääkimistel toetamise eest;
* ajakirjanikke Rein Sikku ja Birgit Itset meediakajastuse eest Maalehes ja Järva Teatajas;
* Eno Hermanni, Aivar Hermanni, Vello Virksi ja Veljo Indust äratoomise kaasabi eest;
* kõiki moraalseid kaasatoetajaid;

ja olulisimana:

* kõiki annetajaid:

- Tuve Kärner
- Vello Virks
- Mati Räli
- Joonas Kaljulaid
- Argo Ellisson
- Are Kurss
- Mart Bergmann
- Riho Urbalu
- Silver Kuik
- Mario Kummer
- Marko Jäetma
- Kaupo Rebane
- Urmas Halling
- Eno Hermann
- Toomas Arukask
- Oliver Meus
- Raivo Roosioks
- Enn Kuus
- Raido Elmat
- Paavo Prii
- Ahto Tanner
- Jarmo Nuutre
- Indrek Kendra
- Indrek Kääramees
- Jaanus Nilp
- Elmo Jõeleht
- Toivo Tõkke
- Tanel Jairus
- Margo Keerme
- Joosep Talts
- Kadrina Saunaklubi
- Aivo Põldaru
- Rait Mändla
- Heiki Lehtmaa
- Kalle Niit
- Meelis Aasma
- Mart Viljus
- Kalev Kivisild
- Taavi Toomsalu
- Marek Viljamaa
- Rainer Põld
- Klaus Rosenberg
- Peeter Lillevars
- Tarmo Vill
- Priit Värbu
- Gustav Laanemets
- Marko Koemets
- Rainer Rohtla
- Viivi Tamm
- Peeter Paist
- Allan Käro
- Kalev Saar
- Renno Jeerland
- Aia Põldpüü
- Kaido Soorsk
- Priit Kollo
- Marek Lendsaar
- Marek Mooste
- Tarvo Puusepp
- Mihkel Rähn
- Andres Allik
- Alar Karileet
- Hardi Tohvre
- Toomas Neubauer
- Kerri Piiskoppel
- Jaak Mitt
- Jörgen Kalle
- Kuuno Graf
- Martti Suur
- Gea Pentson
- Riho Raagner
- Evert Viisu
- Märt Jerve
- Tõnis Elvet
- Joonas Aru
- Sulev Aaslaid
- Hille Nugis
- Siiri Räisänen
- Miko Leesment
- Peeter Kivimäe
- Einar Lallo
- Roland Võõsa
- Virve Malm
- üks anonüümseks jääda soovinud toetaja.

VÄGA SUURED TÄNUD KÕIGILE!

Suur Koll JJVV väravas
Suur Koll JJVV väravas
Foto: Kerli Väisanen

 Eksponaadi info

 

Aktsioon "Suur Koll" - ehk KrAZ sadulveok tankurhaagisega


18. aprill 2018, umbes kell 21:15:04
Sissekanne: #5876

Tallinna läheduses on Järva-Jaani Vanatehnika Varjupaiga sõbrad avastanud tänaseks Eestis üliharuldase sõiduki: 1980. aastate teises pooles, mõnede andmete kohaselt NSVL lennuväes kasutatud sadulveoki KrAZ-257 koos 22-tonnise kandevõimega tankurpoolhaagisega TZ-22.

Sõiduki omanikuga on tehtud esmane eelkokkulepe masina omandamiseks hinnaga 3000 eurot (soodsam vanametalli hinnast).

JJVV sõbrad on käivitanud ka kogumisaktsiooni Auto-Moto Foorumis.

Olgu siinkohal samuti välja toodud aktsiooni rekvisiidid:


Saaja Järva-Jaani Tuletõrje Selts
Swedbank, EE902200221049684062
Selgitusse aktsiooni nimi

Täiendavate küsimuste korral saab lisainfot küsida Tuve Kärnerilt (5149485, tuve@jjaani.ee)



 Eksponaadi info

 

Kolm tuletõrje paakautot


29. detsember 2017, umbes kell 22:16:33
Eksponaadid nr. 446, 448 ja 449
Sissekanne: #5875

2017. aasta lõppes Järva-Jaani Vanatehnika varjupaiga tehnikakogule mitme atraktiivse täiendusega - Päästeameti annetustena jõudsid varjupaika tuletõrje paakautod Scania Vabis LS85 ja Volvo F7, mõnevõrra varem saadi ka senise lahingarvel paakauto Bedford (eksponaat nr. 057) asendamiseks paakauto Mercedes-Benz 1622.

Oktoobri alguses anti Järva-Jaani Tuletõrje Seltsile Päästeameti poolt üle 1985. aastal ehitatud endine piimaveok Mercedes-Benz 1622, mis varem on teeninud nii Kärdla, Kõrgessaare, Emmaste kui ka Käina päästjaid sealsete komandode paakautona. Eksponaadinumbri 446 saanud veoauto on mõningase remondi järel kavas panna lahingarvele asendamaks senist Järva-Jaani vabatahtliku komando paakautot Bedford. Autol on 10 000-liitrine roostevabast terasest veepaak ja Hiiumaa meistrimeeste poolt paigaldatud PN-tüüpi tuletõrjepump. Käina komandos oli auto kasutuses veel kevadel 2017, kuid siis saadi Päästeameti poolt kasutada uhiuus Scania "Uku" paakauto ning Mercedese kasutusvajadus kadus.

Detsembri lõpus toimetati Järva-Jaani aga eksponaadid nr. 448 ja 449 - Scania Vabis ja Volvo F7, mille analoogid seni JJVV tehnikakogus puudusid.

1973. aastal valmistatud Scania Vabis oli oma esimeses elus kütuseveok kusagil Soomes, hiljem kohandati auto ümber tuletõrje vajadustega. 2001. aasta alguses kingiti auto Põlvamaa Päästeteenistusele ja 11 aastat, kuni kevadeni 2012 teenis auto Räpina päästjaid sealse päästekomando paakautona. 2012. aastal toimunud komandovõrgustiku ümberkorraldamise järel said Räpina päästjad oma kasutusse mõnevõrra uuema Scania ning vana paakauto anti üle Antsla komandole, asendamaks sealset ZiL-131 baasil paakautot. Antsla päästjate kasutada oli vana Scania kevadeni 2017, mil seoses Päästeametile uute paakautode soetamisega saadi kasutada uhiuus Scania ja eelmine paakauto jäi kasutuses üleliigseks.

Volvo F7 6x2 on ehitatud aastal 1981 ning kohe alguses ehitatud ümber spetsiaalseks tuletõrje paakautoks (7500-liitrine veepaak, võimas esiasetusega pump, kabiini tagune lafett, suuremad varustusekapid jne). Auto esialgne teenistuskäik on teadmata, 2004. aasta alguses osteti sõiduk Eestisse, tollasele Ida-Virumaa Päästeteenistusele, kus võeti kasutusse Kohtla-Järve komando paakautona. 2009. aastal, mil Päästeamet soetas esimesed kuus uhiuut Scania kuuerattaveolist paakautot, anti üks neist Kohtla-Järve komando kasutada ning Volvo viidi üle Sillamäe komandosse asendamaks eelmist, mahakantud Volvo F10 paakautot. Ida-Virumaa tööstus- ja sadamalinna päästjate kasutada oli auto kuni 2017. aasta alguseni, mil seoses Päästeameti soetatud uue päästetehnikaga toodi Sillamäele taas Kohtla-Järve varasem paakauto ning Volvo kasutusvajadus kadus. Mõnda aega pruugiti Volvot veel reservautona, kuid sügisel 2017 otsustati auto võõrandada Järva-Jaani Tuletõrje Seltsile varjupaiga ja tuletõrjemuuseumi eksponaadikogu täiendamiseks.

Samuti on Päästeamet varjupaigale üle andnud endise Kihnu komando paakauto ZIL-431410 alusel koos kaheteljelise paakhaagisega, kuid nimetatud sõidukeid pole jõutud veel Järva-Jaani ära tuua. Vastavad tegevused on plaanis samuti lähiajal.

Järva-Jaani Vanatehnika varjupaik tänab Päästeametit autode üleandmise ja vabatahtliku komando, vanatehnika varjupaiga ning tuletõrjemuuseumi tegevust toetava suhtumise eest.

Volvo F7
Volvo F7 - Sillamäe komando õuel
Foto: Tuve Kärneri kogust
Scania Vabis LS85S
Scania Vabis LS85S - Antsla komando õuel
Foto: Tuve Kärneri kogust
Mercedes-Benz 1622
Mercedes-Benz 1622 - Emmastes 2009
Foto: Innar Proode

 Eksponaadi info

 

Väikesõidukite ja kummaliste kulgurite killavoor 2018


23. detsember 2017, umbes kell 23:57:19
4. august 2018 - tasub kalendreis registreerida
Sissekanne: #5874

Tänaseks on Järva-Jaani Vanatehnika varjupaik juba üheteistkümnel korral pidanud erineva põhiteemaga vanatehnika killavoore, kus Järva-Jaani alevis on liikumas näha olnud väga erinevaid huvitavaid vanemaid kui ka uuemaid sõidukeid. Viimastel aastatel on korraldusmeeskond võimaldanud paraadidel laiemalt piiritletud tehnikaga osalemist - nii on kavas ka aastal 2018. Siiski on selle aasta killavoori juhtmotiiviks väikesõidukid koos väga erinevate kummaliste kulguritega, aga osaleda võib ka kõiksuguse muu huvitava tehnikaga.

Mis on väikesõiduki mõiste definitsioon? Korraldajate jaoks on väikesõidukid eeskätt Maanteeameti liiklusregistri tähenduses L-, M1- või N1- kategooria sõidukid (sõiduautod, väikebussid, kergveokid, mootorrattad, mopeedid ja muu väiksemamõõduline liikuv tehnika). Nagu ka eelpool märgitud, võivad osalema tulla kõikide eelnevate killavooride teemasõidukid: põllumajandusmasinad, tuletõrjega seotud, iseehitatud, Eestis ehitatud, Eestis ümberehitatud jne sõidukid. Erilist huvi on alati äratanud kummalised kulgurid, milliseid oleme rohkem või vähem eksponeerinud samuti kõigil killavooridel. Seepärast ootame ka 2018. aastal rohkearvulist kummaliste kulgurite osavõttu. Väljakujunenud traditsioone pole plaanis muuta. Toimub sõidukite näitus keskväljakul, paraad alevi tänavatel, sõidukite ja nende juhtide stiilse riietuse hindamine pealtvaatajate poolt. Ilmselt lisandub hinnatavaid teemasid veelgi, näiteks noorim ja vanim sõidukijuht, aasta üllataja vms. Nagu alati, toimub midagi õpetlikku, midagi põnevat. Kindlasti toimub ka õhtune simman.

Paar üleskutset: kui Sul, hea kodulehe lugeja, on endal või tead kedagi, kellel on eelpoolkirjeldatud sõidukeid, siis asu ettevalmistusi tegema, et laupäeval, 4.augustil 2018 osaleda järjekordsel KILLAVOORIL. Kui siiski ei leia sobilikku, siis võta julgesti ühendust allakirjutanuga, kas telefonitsi 5149485, meilitsi tuve@jjaani.ee või võta otse nööbist kinni ja palu endale vanatehnika varjupaigast mõni killavooriks sobilik liikur. Sama kehtib ka kõiksuguse teabe vajamisel.

Lugupidamisega,
Tuve Kärner
koos korraldustoimkonnaga

 

Kokkuvõte 2017. aasta tehnikaparaadist


13. august 2017, umbes kell 14:44:44
Sissekanne: #5873

Selle aasta vanatehnika killavoor kulges hästi - paraadil osales sadakond ühistranspordi ja kummaliste kulgurite esindajat-sõidukit.

Keskväljakul oli uudistajaid palju, mängis külakapell Tantsi minu pilli järgi, müüdi retro kaljavaadist õlut ja kalja, kohtuti tuttavatega. Vaatamata kohati tugevatele vihmahoogudele oli paraadi jälgima tulnud väga palju pealtvaatajaid, kes paraku korraldajatele järjekordselt meelehärmi valmistasid sellega, et ei osanud korrektselt omi sõidukeid tänava äärde parkida. Suurt meisterlikkust näitas buldooseriga K-700 juht, kes üliosavalt laveeris hooletult parkinud sõiduautode vahel. Vanatehnika varjupaigas jätkus sõidukite hindamine, Häirekeskus toimetas ennetustöötelgis, Raivo Raju tutvustas õpitoas oma restaureeritud Ford Mercurit ja ennustusvõistlusel tuli ära arvata kui kaua käib tühikäigupööretel jahutusvedeliku ja õlita diisel Ford Mondeo. Pea poolesaja ennustaja hulgast läks Pärnumaa mehe Kusta ennustus kõige lähemale - tema öeldud 25 minuti asemel töötas Fordi mootor 27 minutit ja 13 sekundit. Lapsed lustisid võisteldes ja veelkord esines kapell. Kindlalt kõige oodatuimaks osutus kulgurite hindamistulemuste teadasaamine.

Tulemused:

*Rahva lemmik: Hillar Soomets - saksa tanki Tiger koopia
Eriauhind: Alvar Hirtentreu - Fordson traktor

*Kõige kummalisem kulgur: Ain Vätsing - päikesekäru
-Kummalisem kulgur - Meelis Alanurm - "tolmuimeja"
-Kummaline kulgur - Toomas Tanne - kahekordne jalgratas

*Ühissõiduk: I koht - Vello Virks - Ikarus 256
II koht - Martin Michelis - Kavz 685 (saun)
III koht - Veljo Indus - Maz 200

*Atraktiivsem kulgur: Hillar Soomets - saksa tanki Tiger koopia
Eriauhind - Ago Pettai - DT-14 + orkestriga haagis
Eriauhind - Silva Kärner - Pobeda (pritsimeeste pulmasõiduk)

*Stiilsem juht - Jüri Nukke (miilits)
Eriauhind - Anne Hermann (naisbussijuht)
Eriauhind - Priit Kasikov (jalgrattur)

Simmanil keerutati jalga ansambli PriVil saatel ja osaleti
päeva-õhtujuht Kirsika Ilmjärve lõbusates ettevõtmistes.
Järva-Jaani Vanatehnika varjupaik tänab KÕIKI osalejaid kui ka
kaasaelajaid!

Jäädvustusi saate vaadata:

*Järva Teataja
*Autoleht
*Ants Leppoja
*Reporter
*... ja hulgaliselt osalenute videosi

Austusega
Tuve Kärner
korraldustoimkonnast