Info  

  Päevik  

  Eksponaadid  

  Fotogalerii  

  Punane Raamat  

  120 aastat tuletõrjet Järva-Jaanis  

  Muud huvitavat  

  Järva-Jaani vanatehnika muuseumide keskus  

  Facebook  

  september 2019  

  august 2019  

  juuli 2019  

  Kõik pealkirjad  
  Otsi:  

PÄEVIK

Muljeid teehöövli teekonnast Järva-Jaani


4. veebruar 2007, umbes kell 17:08:14
Sissekanne: #143

Teksti autor Silver Kuik. Toimetas Tarvo Puusepp

Teehöövli hankimiseks raha annetanud tehnikahuvilised kohtusid 3. veebruari hommikul kokkulepitud kohtumispaigas Võhma lähedal. Sealt suunduti Koksverre, endise Võhma kolhoosi keskusesse, kus töökoja hoovil seisiski päästetav teehöövel.

Kohale jõudes sai masin esmalt kergelt üle vaadatud ja suurematest vigadest tuvastatud kohe kompressori puudumine, mis tõotas transpordil probleeme piduritega, kuna D-512-l on pneumopidurid; ja etterutates olgu öeldud, et need kartused leidsid ka kinnitust. Höövli väliselt märgatavatest ümberehitustest sai peale juba teadaolnud kabiini nurgaakende ümberehituse (paigaldatud sirged klaasid algsete kumerate asemel) tuvastatud veel algse näidikuteploki asendamine veoauto ЗиЛ-130 omaga.

Järgnes käik Võhmasse õlisid ostma, seejärel õlid, bensiin käivitusmootorisse ning vesi sisse, aku peale ja peale paariaastast seismist käima ta läkski! Veidi manööverdamist (kuna höövli liikumisteed piirasid üheltpoolt hiiglaslik lumehang ning teiseltpoolt betoonplokk, mida jäässe kinnikülmumise tõttu ka eemaldada ei õnnestunud) ning teehöövel sõitis omal jõul Koksvere töökotta kumme pumpama ning väiksemaid keevitustöid teostama (keevitati lagunema kippuvat kardaani), samuti korrastati ka masina esilaternaid.

Seejärel, kui höövel taas töökojast välja sõitis, sai tehtud aktsioonis osalenutest ühisfoto ning võiski alata teekonda Järva-Jaani poole. Kaks esimest kilomeetrit Pilistvere ristini läbis teehöövel 20 minutiga. Selgus, et käigukastis ei tööta käigukiirendi, mis põhjustaski selle, et maksimaalseks kiiruseks saadi veidi väiksem kui kümnekilomeetrine tunnikiirus, täpsemalt 7 km/h! Sellise kiirusega vajanuks eksponaat omal jõul sõites varjupaika jõudmiseks pea seitse tundi sõiduaega. Otsustati tellida kolonnile vastu meid mullu kevadel Sürgaverest Ikarus 620 transpordilgi aidanud AS Tatoli suur traktor New Holland. Lühikese trossi ning jämeda köiega höövel traktorile sappa haagituna jätkati sõitu Järva-Jaani poole. Höövlit juhtisid omal käigul liikumisel Silver Kuik, Eno Hermann ja Veljo Hecht, puksiiris aga Eno Hermann ning Tuve Kärner.

Paaril järsemal laskumisel pidurite puudumisel tekkinud ohtlik olukord sai lahendatud höövli tera langetamisega, mille käigus korra ka höövli mootor välja suri. Järva-Jaani bussijaamast varjupaigani jäänud viimased paarsada meetrit sõitis teehöövel taas omal jõul. Höövli kohalepaigutamisele järgnes traditsiooniline varjupaiga talgusupi söömine - tänu maitsva supi eest varjupaiga perenaisele!

 Eksponaadi info

 Fotogalerii

 

Paides ehitatud teehöövel varjupaika


4. veebruar 2007, umbes kell 16:08:12
Sissekanne: #142

3. veebruaril 2007 toimetati Viljandimaalt Koksverest Järva-Jaani vanatehnika varjupaika Paides valmistatud teehöövel D-512. Hr. Ago Vingissarilt omandati masin Auto-Moto foorumis organiseeritud korjandusel kogutud rahaga, aktsiooni toetasid veel Järva-Jaani Auto OÜ, AS Paide Masinatehas ja Järva-Jaani Tuletõrje Selts.

1965. aastal toodetud teehöövel (tehasetähisega 1162) oli viimati kasutuses Viljandimaal Kõo vallas, viimased paar aastat masin küll seisis kasutuseta. Eelmine omanik pidas plaane masina vanarauaks müümiseks, kuid nõustus siiski ootama, kuni sõiduki Varjupaika toimetamiseks vajalik rahasumma on koos. Auto-Moto foorumis korraldatud korjandusega liitusid ka Järva-Jaani Auto OÜ, Järva-Jaani Tuletõrje Selts ning masina sünnikoha Paide Teedemasinate Tehase õigusjärglane AS Paide Masinatehas. Teehöövel sõitis Koksverest Järva-Jaani osaliselt omal käigul ja osaliselt pukseerituna (masinal olid probleemid piduritega, samuti streikis käigukast).

D-512 on viimane Paide tehases toodetud teehöövli mudel (aastatel 1962-66 valmistati neid 1675 tükki). Masin kaalub 9250 kilogrammi ja kasutab roomiktraktori T-74 diiselmootorit SMD-14 (75 hj). Käigukastis on nii edasi kui ka tagasi 12 käiku, masina maksimaalne kiirus on 37,2 km/h. Teehöövli pikkus on 7,5; kõrgus 2,94 ning hõlma laius 3,635 meetrit. Hetkel on Eestis teadaolevalt säilinud viis teehöövlit D-512, neist kaks kuuluvad Eesti Maanteemuuseumile.

Järva-Jaani vanatehnika varjupaik tänab annetuste eest nii eelpoolmainitud ettevõtteid kui ka järgmiseid Auto-Moto foorumi liikmeid: Kristo Pals, Peeter Tiisväli, Tarmo Pool, Silver Kuik, Mart Vahkal, Martin Langerpaur, Toomas Arukask, Sulev Aaslaid, Kristo Kaukver, Tõnu Meerits, Eno Hermann, Valdur Küng, Rainer Põld, Mati Räli, Martti Lett, Marko Jäetma, Guido Juhandi, Renno Jeerland, Veljo Hecht.

Järva-Jaani Vanatehnika Varjupaika jääb oodatuks ka D-512 "vanem vend" -- 1950ndate aastate keskel Eesti ühe silmapaistvama masinaehitusinseneri Arnold Volbergi (2.07.1900 -- 7.08.1967) konstrueeritud teehöövel V-10.


Foto: Silver Kuik

 Eksponaadi info

 Fotogalerii