Järva-Jaani Vanatehnika varjupaik ja muuseumide keskus
  Info  

  Päevik  

  Eksponaadid  

  Fotogalerii  

  Punane Raamat  

  Muuseumide keskus  

  Jälgi meid:    
  Kõik pealkirjad  
  Otsi:  
PäEVIK

Kolm tuletõrje paakautot
ühel jõulukuu päeval umbes kell 22:16:33
Eksponaadid nr. 446, 448 ja 449

2017. aasta lõppes Järva-Jaani Vanatehnika varjupaiga tehnikakogule mitme atraktiivse täiendusega - Päästeameti annetustena jõudsid varjupaika tuletõrje paakautod Scania Vabis LS85 ja Volvo F7, mõnevõrra varem saadi ka senise lahingarvel paakauto Bedford (eksponaat nr. 057) asendamiseks paakauto Mercedes-Benz 1622.

Oktoobri alguses anti Järva-Jaani Tuletõrje Seltsile Päästeameti poolt üle 1985. aastal ehitatud endine piimaveok Mercedes-Benz 1622, mis varem on teeninud nii Kärdla, Kõrgessaare, Emmaste kui ka Käina päästjaid sealsete komandode paakautona. Eksponaadinumbri 446 saanud veoauto on mõningase remondi järel kavas panna lahingarvele asendamaks senist Järva-Jaani vabatahtliku komando paakautot Bedford. Autol on 10 000-liitrine roostevabast terasest veepaak ja Hiiumaa meistrimeeste poolt paigaldatud PN-tüüpi tuletõrjepump. Käina komandos oli auto kasutuses veel kevadel 2017, kuid siis saadi Päästeameti poolt kasutada uhiuus Scania "Uku" paakauto ning Mercedese kasutusvajadus kadus.

Detsembri lõpus toimetati Järva-Jaani aga eksponaadid nr. 448 ja 449 - Scania Vabis ja Volvo F7, mille analoogid seni JJVV tehnikakogus puudusid.

1973. aastal valmistatud Scania Vabis oli oma esimeses elus kütuseveok kusagil Soomes, hiljem kohandati auto ümber tuletõrje vajadustega. 2001. aasta alguses kingiti auto Põlvamaa Päästeteenistusele ja 11 aastat, kuni kevadeni 2012 teenis auto Räpina päästjaid sealse päästekomando paakautona. 2012. aastal toimunud komandovõrgustiku ümberkorraldamise järel said Räpina päästjad oma kasutusse mõnevõrra uuema Scania ning vana paakauto anti üle Antsla komandole, asendamaks sealset ZiL-131 baasil paakautot. Antsla päästjate kasutada oli vana Scania kevadeni 2017, mil seoses Päästeametile uute paakautode soetamisega saadi kasutada uhiuus Scania ja eelmine paakauto jäi kasutuses üleliigseks.

Volvo F7 6x2 on ehitatud aastal 1981 ning kohe alguses ehitatud ümber spetsiaalseks tuletõrje paakautoks (7500-liitrine veepaak, võimas esiasetusega pump, kabiini tagune lafett, suuremad varustusekapid jne). Auto esialgne teenistuskäik on teadmata, 2004. aasta alguses osteti sõiduk Eestisse, tollasele Ida-Virumaa Päästeteenistusele, kus võeti kasutusse Kohtla-Järve komando paakautona. 2009. aastal, mil Päästeamet soetas esimesed kuus uhiuut Scania kuuerattaveolist paakautot, anti üks neist Kohtla-Järve komando kasutada ning Volvo viidi üle Sillamäe komandosse asendamaks eelmist, mahakantud Volvo F10 paakautot. Ida-Virumaa tööstus- ja sadamalinna päästjate kasutada oli auto kuni 2017. aasta alguseni, mil seoses Päästeameti soetatud uue päästetehnikaga toodi Sillamäele taas Kohtla-Järve varasem paakauto ning Volvo kasutusvajadus kadus. Mõnda aega pruugiti Volvot veel reservautona, kuid sügisel 2017 otsustati auto võõrandada Järva-Jaani Tuletõrje Seltsile varjupaiga ja tuletõrjemuuseumi eksponaadikogu täiendamiseks.

Samuti on Päästeamet varjupaigale üle andnud endise Kihnu komando paakauto ZIL-431410 alusel koos kaheteljelise paakhaagisega, kuid nimetatud sõidukeid pole jõutud veel Järva-Jaani ära tuua. Vastavad tegevused on plaanis samuti lähiajal.

Järva-Jaani Vanatehnika varjupaik tänab Päästeametit autode üleandmise ja vabatahtliku komando, vanatehnika varjupaiga ning tuletõrjemuuseumi tegevust toetava suhtumise eest.

Volvo F7
Volvo F7 - Sillamäe komando õuel
Foto: Tuve Kärneri kogust
Scania Vabis LS85S
Scania Vabis LS85S - Antsla komando õuel
Foto: Tuve Kärneri kogust
Mercedes-Benz 1622
Mercedes-Benz 1622 - Emmastes 2009
Foto: Innar Proode

 Eksponaadi info

Väikesõidukite ja kummaliste kulgurite killavoor 2018
ühel jõulukuu päeval umbes kell 23:57:19
4. august 2018 - tasub kalendreis registreerida

Tänaseks on Järva-Jaani Vanatehnika varjupaik juba üheteistkümnel korral pidanud erineva põhiteemaga vanatehnika killavoore, kus Järva-Jaani alevis on liikumas näha olnud väga erinevaid huvitavaid vanemaid kui ka uuemaid sõidukeid. Viimastel aastatel on korraldusmeeskond võimaldanud paraadidel laiemalt piiritletud tehnikaga osalemist - nii on kavas ka aastal 2018. Siiski on selle aasta killavoori juhtmotiiviks väikesõidukid koos väga erinevate kummaliste kulguritega, aga osaleda võib ka kõiksuguse muu huvitava tehnikaga.

Mis on väikesõiduki mõiste definitsioon? Korraldajate jaoks on väikesõidukid eeskätt Maanteeameti liiklusregistri tähenduses L-, M1- või N1- kategooria sõidukid (sõiduautod, väikebussid, kergveokid, mootorrattad, mopeedid ja muu väiksemamõõduline liikuv tehnika). Nagu ka eelpool märgitud, võivad osalema tulla kõikide eelnevate killavooride teemasõidukid: põllumajandusmasinad, tuletõrjega seotud, iseehitatud, Eestis ehitatud, Eestis ümberehitatud jne sõidukid. Erilist huvi on alati äratanud kummalised kulgurid, milliseid oleme rohkem või vähem eksponeerinud samuti kõigil killavooridel. Seepärast ootame ka 2018. aastal rohkearvulist kummaliste kulgurite osavõttu. Väljakujunenud traditsioone pole plaanis muuta. Toimub sõidukite näitus keskväljakul, paraad alevi tänavatel, sõidukite ja nende juhtide stiilse riietuse hindamine pealtvaatajate poolt. Ilmselt lisandub hinnatavaid teemasid veelgi, näiteks noorim ja vanim sõidukijuht, aasta üllataja vms. Nagu alati, toimub midagi õpetlikku, midagi põnevat. Kindlasti toimub ka õhtune simman.

Paar üleskutset: kui Sul, hea kodulehe lugeja, on endal või tead kedagi, kellel on eelpoolkirjeldatud sõidukeid, siis asu ettevalmistusi tegema, et laupäeval, 4.augustil 2018 osaleda järjekordsel KILLAVOORIL. Kui siiski ei leia sobilikku, siis võta julgesti ühendust allakirjutanuga, kas telefonitsi 5149485, meilitsi tuve@jjaani.ee või võta otse nööbist kinni ja palu endale vanatehnika varjupaigast mõni killavooriks sobilik liikur. Sama kehtib ka kõiksuguse teabe vajamisel.

Lugupidamisega,
Tuve Kärner
koos korraldustoimkonnaga