Info  

  Päevik  

  Eksponaadid  

  Fotogalerii  

  Punane Raamat  

  Ühistranspordi ja kummaliste kulgurite killavoor 2017  

  Muud huvitavat  

  Facebook  

  september 2017  

  august 2017  

  juuli 2017  

  Kõik pealkirjad  
  Otsi:  

PÄEVIK

Muljeid Varjupaiga kevadtalgutelt


16. aprill 2007, umbes kell 18:06:54
Sissekanne: #165

Autor: Silver Kuik

Siinkirjutaja Varjupaika jõudes ootasid juba ees Tuve ja Toomas. Selgus, et parajasti oli tõstukiga traktoril T-16M lõppenud kütus mõnesaja meetri kaugusel Varjupaigast. Seetõttu sai kohe ette võetud tanklasse sõit - Tuve teise sama marki traktoriga (et ühtlasi ka seda tankida), Silver ja Toomas aga nädalapäevad varem Varjupaiga masinatekogusse lisandunud VAZ-2101-ga. Tagasi Varjupaika saabudes (nüüd juba Silver T-16M roolis, tõstukinoole otsas kõlkumas umbes pooleteise meetri pikkune betoonpost, millest Tuve hiljem kavatses valmistada libisti) ootas meid ees juba Tarvo, veidi aja pärast saabusid ka Peeter sõbraga ja Jorven.

Järgmise punktina talgute päevakavas võeti ette "maa-õhk-vesi" tüüpi motopuu kujundamine kunstimeelega talgulise Tarvo juhtimisel, veidi aja pärast saabus mootorsaega appi ka Vello. Kui sellega oldi valmis, võeti ette mootorratta Pannonia komplekteerimine, mis koos Riia tehase nn. minimopeediga leidis koha vastvalminud "motopuus", koht reserveeriti ka sääreväristaja jaoks kui see kunagi saada õnnestub. Seejärel veeti ja paigutati oma kohale puu läheduses mullusügiseselt Hiiumaa-kogumisretkelt pärit jääpuur (tänud hr. Indrek Kääramehele selle annetamise eest!), ka toodi talvekorterist välja mootorratta Pannonia külgkorviga ja isetehtud kabiiniga motoroller (viimane saabus puksiiris VAZ-2101 järel ning Silveri juhtimisel, kaassõitjaks rollerikabiinis Jorven), ühtlasi külastati kunagise Järva-Jaani kutsekooli kombainilaborit. Välja toodi ja alusele paigutati ka kartauto.

Peale juba traditsiooniks saanud Varjupaiga talgusupi söömist (tänud perenaine Silvale maitsva supi eest!), kui talgulised olid parajasti uurimas mõne päeva eest Varjupaiga kogusse lisandunud kitsarööpmelise raudtee vagunit, saabus kutse järjekordse eksponaadi - VAZ-2101 eksportvariandi järele. Ega`s midagi, sai seegi teise sama marki auto sabas ja Tarvo juhtimisel (kaassõitja Silver) ära toodud. Tagasi saabudes ootasid Varjupaiga väravas meid juba fotograafid, kes järjekordse eksponaadi saabumise kohe ka pildile jäädvustasid. Järgnes veidi nokitsemist Ivari juhtimisel ning peagi võttis Varjupaiga kollektsiooni hetkeseisuga uusim liige ka hääled sisse ja peale väikest välist korrastamist said vastsest eksponaadist Varjupaiga kodulehe tarvis ka pildid tehtud. Ehkki alul sai mõeldud, et mida kahe pea ühesuguse VAZ-2101-ga ikka teha, jõuti siiski lõpuks tõdemusele, et las jääda pealegi nad mõlemad Varjupaiga kollektsiooni seda enam, et ühe puhul neist on tegu suhteliselt haruldase eksportmudeliga. Tänud annetuse eest hr. Toomas Põldmale!

Kui eeltooduga ühele poole saadud, paigaldati veel mõned infotahvlid, looditi kasvuhooneks kohandatavat Tšernigov-bussi, nokitseti veel ühte-teist väiksemat ja saabuski aeg traditsiooniliseks saunaõhtuks, mille käigus muuhulgas peeti plaane edasiste aktsioonide asjus ja aeti ka lihtsalt mõnusat juttu.

Talgute teine päev algas taas järjekordse eksponaadi äratoomisega, milleks seekord oli Volga mootoriga üheteljeline järelveetav keevitusagregaat (tänud hr. Heldor Mändlale annetuse eest!). Tagasi Varjupaika saabusid Tuve ja Silver lisaks juba mainitud eksponaadile kastitäie vene masinate tuleklaaside, Deering-traktori rattakrihvidest võru monteerimiseks vajalike poltide ja muude väiksemate "vidinatega".

Vahepeal haagiti traktori T-16 järele käru eelmise päeva tööst tekkinud okstekoormaga ja veeti koorem lõkkeplatsile, seejärel aga asus Silver tööle traktori MTZ-05 juures, millel vajasid algupärastega asendamist masinal küljes olevad "võõrad" rattad ning järelhaagis, uue vastu vahetatud sai ka katkise membraaniga bensiinipump. Kui need tööd tehtud, aeti Ivari abiga traktorile hääled sisse, otse loomulikult tehti proovisõit, samuti pildistati traktorit Varjupaiga kodulehe tarvis.

Ivar aga korrastas samal ajal Varjupaiga masinatekogusse äsja lisandunud keevitusagregaati ning asi päädis ka selle eksponaadi käivitamisega!
Oma kohale eelmisel päeval kujundatud "motopuus" paigutati ka eespool mainitud traktori Deering rattakihvadest võru (selle olid vahepeal kokku monteerinud teised talgulised).
Talgute teise päeva lõppedes oldi kindlad, et see vägagi sisukas nädalavahetus ei jää viimaseks omataoliseks.

Juba koduteel olles õnnestus Silveril pildile püüda haruldane isend - tootmiskoondises Talleks 1980.-te aastate lõpul katsepartiina toodetud väiketraktor, mida väidetavalt valmistati ainult tosinkond tükki! Olgugi ümberehitatud kujul, aga vähemalt ühe isendi olemasolu tuvastatud! Eks sobiks ju selline masin hästi ka Varjupaiga Eesti nõukogude perioodi masinatööstusele pühendatud osa täiendama!

ВАЗ-2101'd
ВАЗ-2101'd - Käsikäes fotograafide ees
Foto: Jorven Rang
Ühispilt kahe VAZ-2101 vahel
Ühispilt kahe VAZ-2101 vahel - Tagareas seisavad (vasakult)
Toomas, Tuve, Silver ja Tarvo, ees Peeter ja Jorven
Foto: Ivar Kärner
TK Talleks toodetud väiketraktor
TK Talleks toodetud väiketraktor
Foto: Silver Kuik
TK Talleks toodetud väiketraktor
TK Talleks toodetud väiketraktor
Foto: Silver Kuik

 Fotogalerii