Järva-Jaani Vanatehnika varjupaik ja muuseumide keskus
  Info  

  Päevik  

  Eksponaadid  

  Fotogalerii  

  Punane Raamat  

  Muuseumide keskus  

  Jälgi meid:    
  Kõik pealkirjad  
  Otsi:  
PäEVIK

Iseehitatud väikekaubik "Benjamin"
üheteistkümnendal porikuu päeval umbes kell 22:55:51
Eksponaat nr. 306

4. oktoobril 2009 transporditi Peipsi äärest Pedaspää külast Järva-Jaani Vanatehnika Varjupaika esmavariandis juba 1970. aastate keskel pärnakas Rein Tomp'i poolt ehitatud kaubik/mahtuniversaal "Benjamin", millest sai Varjupaiga eksponaat nr. 306.

Sõiduki esmane variant valmis 1975, aluseks said GAZ-67 paberid, RAF-977D šassii ja kere tagaosa ning GAZ-53 kabiin. Tollase Riikliku Autoinspektsiooni kehtestatud ümberehitusnõuetele masin aga ei vastanud ning jäi olude sunnil enam kui 10 aastaks seisma. Hilisemaid käike meenutab sõiduki ehitaja ja annetaja Rein Tomp:

Olid olemas GAZ-67 (nn. Ivan-villis) dokumendid. Sellele lubas hr. Saik teostada vastavalt esitatud joonistele ümberehituse. Auto sai valmis, aga ülevaatuselt siiski läbi ei läinud. Auto jäi seisma, ootamaks uusi aegu.
Vahepeal sai aga GAZ-67 "ehitatud ümber" GAZ-69A-ks. See sai ilusam kui Nuia tehases tehtud kinnised miilitsakongid.
Benjamin seisis ikka veel.

Aumehena saatis hr. Saik 10 aasta möödudes kirja, tutvustamaks uusi ümberehituse eeskirju.
Kuna Benjamin oli lubatud mõõtudest nii pikem kui ka laiem, andis hr. Saik siiski võimaluse vähemalt üks gabariidimõõt õigeks ajada.
Lihtsaim ja loogilisem oli auto lühemaks teha. Nii kaotaski Benjamin oma pikkusest 30 cm. Aga see ilulõikus tuli ka välimusele kasuks.
Mootoriks lubati vaid 1200 cm3 VAZ-2101 oma, mis sai ümber puuritud 1600-le. Ziguli mootoriga sooritas auto ka edukalt pikema Krimmi reisi. Huvi auto vastu oli tohutu. Isegi miilitsa kopter saatis trassil Benjamini päris mitmeid kilomeetreid. Imelik auto ju aga millegipärast vene numbrimärk.

Samal aastal (1988) käis auto veel Kaliningradis. Kogu tee lehvis aknast väljas sini-must-valge trikoloor ja imekombel oli venelaste huvi vaid positiivne ja sõbralik.
Hiljem sai auto uueks südameks GAZ-24 mootori. See oli ainusobilik mootor sellele kaunitarile.
Lisandusid ka uus iluvöre (MAZ-500) ja stanged (RAF-2203).


Aastail 1989-1991 kasutas sõidukit ka Kodukaitse Pärnu Piiriteenistus, samuti on auto käinud Balti ketis. Hiljem müüdi sõiduk Tartusse, kust see mobiiltelefoni vastu vahetatuna Peipsi äärde sattus. Kümmekond aastat tagasi jäi sõiduk Pedaspääle seisma, hiljem sattus auto ka Auto Bild Eesti numbri 1/2005 lugejafotode sekka.

Järva-Jaani Vanatehnika Varjupaik tänab unikaalse eksponaadi ehitanud ja annetanud hr. Rein Tompi.

Millalgi 1980. aastate lõpus
Millalgi 1980. aastate lõpus
Foto: Rein Tomp\'i kogust

 Eksponaadi info