Järva-Jaani Vanatehnika varjupaik ja muuseumide keskus
  Info  

  Päevik  

  Eksponaadid  

  Fotogalerii  

  Punane Raamat  

  Muuseumide keskus  

  Jälgi meid:    
  Uusim eksponaat  

  Saadaval  

  Filter:
  Otsi:  
 Sirvi eksponaate 
veoauto
КАЗ-608В Колхида 
 Eksponaat nr:  116 
 Sõiduki tüüp:  veoauto 
 Šassii №:  21334 
 Tehase nimetus:  S. K. Ordžonkidze nimeline Kutaisi autotehas
(Кутаисский автомобильный завод имени Г. К. Орджоникидзе)
 Riik:  Kutaisi, Gruusia NSV 
 Soetatud:  Järva PM OÜ (2005)
Ei ole taastatav Eksponaadi juures teostatavad tööd
 Eksponaadi ajalugu   Tootja info   Mudeli info   Tööplaan 

S. K. Ordžonkidze nimeline Kutaisi autotehas (Кутаисский автомобильный завод имени Г. К. Орджоникидзе)


Kutaisi autotehas rajati 1945. a. Gruusias samanimelise linna lähistel, esimesed veoautod ZiS-150 valmisid 1951.

1950. aastatel valmistas tehas veoautode ZiS-150 ja ZiL-164 agregaate kasutades sadulveokeid KAZ-120, kolmiskallureid KAZ-600 ja tsemendiveokeid KAZ-601, samuti haagiseid. NSVL Ministrite Nõukogu seitseaastaku (1959-65) plaanis nähti ette tehase ümberspetsialiseerumine madel- ja sadulveokite tootmisele.

1958. aastal valmis madelveoki KAZ-605 prototüüp, auto oli esimene NSVL-is konstrueeritud kallutava kabiiniga veok. Kasutust leidsid ZiL-164 põhiagregaadid, kabiini kujundus oli inspireeritud Austria päritolu veoautodest Austro-Fiat. Hilisema KAZ-605 versiooni disain oli samas inspireeritud USA Fordi C-seeria veokite omast. KAZ-605 versioone näidati erinevatel näitustel, kuid antud mudel siiski seeriatootmisse ei jõudnud.

Küll jõudis seeriatootmisse sadulveok KAZ-606, mis põhines ZiL-164 agregaatidel ja hilisema KAZ-605 kabiinil. Esimesed ???-606 katseeksemplarid valmisid 1959, mõnevõrra hiljem jõudis masin ka seeriatootmisse. Kuna kuuesilindrine reasmootor jäi sadulveokeile lahjaks, asendati see alates 1967. aastast ZiL-130 V8 bensiinimootoriga. Uue mootoriga muutus ka KAZi põhimudeli indeks: 606-st sai 608.

1976. aastal muudeti Kutaisi veoautode kabiine, Fordi disainist inspireeritud kuju asendus kandilistega. Mudeli indeksiks sai KAZ-608V. Antud mudel on KAZ-i tõenäoliselt tuntuim, valmistati neid kokku 14 aastat, hiljem ka indeksite -V1 (mootor ZiL-375) ja -V2 (tugevdatud raam, moderniseeritud sillad ja pidurid) all. Levinud olid KAZ-sadulveokid ka Eestis, kuid eriti head mainet antud sõidukid ei omanud, põhjusteks eeskätt kehvapoolne koostekvaliteet ja lühikesest teljevahest tingitud problemaatilised sõiduomadused.

Kutaisi tehas tootis KAZ-608 seeria mudeleid seeriaviisiliselt üksnes sadulveokitena, sama alust kasutavad kallurid ja nelikveolised autod jäid prototüübistaadiumisse. Põllumajandusettevõtetes oli suhteliselt laialt levinud KAZ-608 ja -608V alusele väetiselaoturite paigaldamine.

1970. aastate lõpus oli KAZ-608V moraalselt vananenud; kuna Kutaisi autotehase konstruktorite baas oli üpris väike, paluti toodangu uuendamiseks abi Moskva instituudilt NAMI. Tulemuseks oli põllumajandusvedudeks ettenähtud nelikveoline kallurauto KAZ-4540. Auto kandejõuks oli 5,5 tonni, mootoriks KamAZ-autode diiselmootoril põhinev V6 diisel JaMZ-642, käiguosa oli täiesti originaalne. Esimesed KAZ-4540d väljusid Kutaisi tehasest 1984, 1980. aastate lõpus ning 1990. aastate alguses sattus neid mõningasel hulgal ka Eestisse (üksikud isendid on siiani säilinud). KAZ-4540 baasil oli kavas välja töötada ka terve mudelipõlvkond (madelauto 4360, nelikveoline sadulveok 4440, kolmeteljeline versioon jms.), kuid NSVL lagunemine ja iseseisvunud Gruusia raske majanduslik olukord katkestasid need plaanid.

KAZ-608V tootmine lõpetati 1990, seoses NSVL lagunemisega katkes veidi hiljem ka mudeli 4540 tootmine. Mõne aasta eest plaanis India autotootja Mahindra Kutaisis koostada oma maastikuautosid, kuid antud plaanide teostumisest usaldusväärsed andmed puuduvad.

Veoauto КАЗ-608В Колхида
Veoauto КАЗ-608В Колхида
Veoauto КАЗ-608В Колхида
Veoauto КАЗ-608В Колхида
Veoauto КАЗ-608В Колхида
KAZ-608V
KAZ-608V
KAZ-608V
KAZ-608V
KAZ-608V
KAZ-608V
 Sirvi eksponaate