Pihkva katse-eksperimentaalne mehaanikatehas (Псковский опытно-экспериментальный механический завод)
Pihkva Mehaanikatehasele (1972. aastast Pihkva katse-eksperimentaalne mehaanikatehas) tuli käsk oma autobussi loomiseks 1968 NSVL-i maaparanduse ja veemajanduse ministeeriumilt transportimaks mehhanisaatoreid ja melioraatoreid. Esialgu sooviti 50 eksemplari, esimesed katseeksemplarid valmisid GAZ-51 alusel nelja kuuga, 1968. aasta lõpuks, indeksiks tollal P-1AG. Asjaga tegelesid mõned tehase insenerid peainsener Serbini juhtimisel. Ministeeriumile buss meeldis ja seejärel tuli käsk tootmise alustamiseks 500 eksemplaris aastas.
Kuna kiirest arendamisest tingitult oli PAG-1-l (bussile otsustati anda seeriatootmiseks selline nimi; ПАГ=Псковский Автобус ГАЗ) palju põhimõttelisi vigu, otsustati töötada välja uus autobuss, kuid mudelit PAG-1 toodeti siiski mõningane partii (330 eksemplari aastail 1968 ja 69). Mõned eksemplarid neist toodeti ka GAZ-52 šassiil. Jaanuaris 1970 tuli tootmisse PAG-2, mille aluseks esialgu GAZ-52 ja kere oli saanud uue kuju. Hiljem pandi PAG-2 keresid ka GAZ-53A alusele, kokku toodeti vahemikus jaanuar 1970-märts 1972 279 bussi GAZ-52 ning 575 GAZ-53A alusel. 1972 pikendati PAG-2 keret nii, et sündis mudel PAG-2M (kohtade arv suurenes sellega 24-lt 26-ni).
PAG-2M (ja selle edasiarendused 2MN ja 2MP) olid suuremate muutusteta tootmises kuni 1989. aastani kokku paarikümnes tuhandes eksemplaris. 1980. aastate lõpul valmisid vananenud PAG-2M asendajaiks mõeldud katsemudelid PAG-3 ja PAG-4, mis aga tootmisse ei jõudnud.
Praegu on Pihkva tehase nimi OAO Pskovavto ning see toodab väikebusse UAZ-i ja GAZelli alusel ning "vahtovkasid" (inimeste veo furgoone) UAZ- ja GAZ- veoautode baasil.
Vaata lisa ka Venemaal ilmuva ajakirja "Gruzovik press" veebiväljaandest!