Info  

  Päevik  

  Eksponaadid  

  Fotogalerii  

  Punane Raamat  

  Killavoor 2021  

  Muuseumikeskus  

  Facebook  

  Uusim eksponaat  

  Saadaval  

  Filter:
  Otsi:  
traktor
ХТЗ Т-150К
 Eksponaat nr.:  401 
 Väljalaskeaasta:  1991 
 Sõiduki tüüp:  traktor 
 Šassii №:  541806 
 Tehase nimetus:  S. Ordžonikidze nim. Harkovi traktoritehas
(Харьковский Тракторный Завод им. С. Орджоникидзе)
 Riik:  Harkov, Ukraina NSV, NSVL 
 Soetatud:  Paistevälja OÜ/Ivar Kärner (19. september 2014)
Töökorras

 Eksponaadi ajalugu   Tootja info   Mudeli info 

Tootmisaastad: eelseeria 1971-1972, seeriatootmises 1973 - uuendatud kujul mudelitähise T-150K-09 all kuni käesoleva ajani

1972. aastal, veel enne ametlikku seeriatootmise algust, töötasid Eesti kolhoosides ja sovhoosides esmakordselt Harkovi traktoritehases toodetud traktorid T-150K, mis jäid meil laialt levinud põllumasinateks praktiliselt kuni sajandivahetuseni ja kohati mõnevõrra kauemgi.

Tegemist on põllumajandusliku, üldotstarbelise, veojõuklassi 3 t (30 kN) kuuluva, neljarattaveolise ratastraktoriga, mis on ette nähtud agregaadis ripp-, poolripp- ja haakeriistadega mitmesuguste põllumajanduslike (künd, kultiveerimine, äestamine, kõrrekoorimine, külv, mitmesuguste põllumajanduskultuuride koristamine), kuid samuti agregaadis haagistega ja poolhaagistega summaarse kandevõimega kuni 20 t transporditööde tegemiseks kiirusel kuni 30 km/h. Täht "K" marginimetuses tuleneb venekeelsest sõnast "колёсный", mis tähendab, et tegu on roomiktraktori T-150 ratasversiooniga.

Traktoril on neljataktiline, kuuesilindriline, silindrite V-kujulise asetusega, vedelikjahutusega ja turboülelaadimisega diiselmootor SMD-62 võimsusega 121,5 kWt (165 hj). Mootor käivitatakse traktoristi töökohalt käivitusmootori abil elektristarteriga. Tegemist on roomiktraktoril T-150 kasutatava mootori SMD-60 modifikatsiooniga, mis erineb mootorist SMD-60 kütusepumba reguleeringult, väntvõlli pöörlemissageduselt, võimsuselt, kompressori olemasolult ning sidurivõlli konstruktsioonilt.
Traktori toes koosneb omavahel vertikaal- ja horisontaalligendi abil šarniirselt ühendatud eesmisest ja tagumisest poolraamist. Vertikaalliigend võimaldab traktori pööramist, horisontaalliigend aga traktori rataste sobitumist maapinna reljeefiga.
Traktori T-150K käigukast on kolmediapasooniline, mehaaniline, alaliselt sidestatud hammasratastega, hüdrosiduritega ja käiguaeglustiga ning koos jaotuskastiga võimaldab 12 kiirust edaspidi ja 4 kiirust tagurpidi. Diapasooni piires toimub käikude vahetamine hüdrosidurite abil koormuse all, jõuülekannet katkestamata.
Traktori T-150K tagasild on alaliselt sisselülitatud, esisild aga vajadusel, näiteks transporditööde tegemisel, väljalülitatav. Esisild on kinnitatud traktori raamile kahe poolelliptilise pikivedru abil, tagasild aga jäigalt. Traktori rataste jooksulaius (rööbe) on rataste ümberasetamise teel muudetav ning see võib olla kas 1680 või 1860 mm. Enamiku tööde tegemiseks asetatakse rattad jooksulaiusele 1860 mm.
Traktoril on sõltumatu jõuvõtuvõll. Jõuvõtuvõlli pöörlemiskiirus võib olla kas 540 või 1000 p/min.
Traktori pneumosüsteem kindlustab nii traktori kui ka haagise pidurite, klaasipuhastite ning peasiduri lülitusmehhanismi töö, samuti kasutatakse rehvide pumpamiseks.
Traktori juhtimine toimub hüdrauliliselt eesmise ja tagumise poolraami ümber vertikaalliigendi teineteise suhtes pööramise teel.
Traktor on varustatud lahusagregaatse hüdrosüsteemiga, tagumise 2- ja 3-punktilise rippmehhanismiga, haakeseadmega ja hüdrofitseeritud haakekonksuga.
Traktoril on hermeetiline, soojus- ja müraisolatsiooniga, ventileeritav ning köetav kahekohaline täismetallkabiin. Traktori T-150K esimestel väljalasetel olid mõlemad istmed reguleeritavad, paralellogramm-tüüpi vedrustuse ning hüdroamortisaatoriga. Hilisematel väljalasetel on reguleeritav ainult juhiiste. Kabiinis on tahavaatepeegel, joogiveetermos, vutlar apteegi jaoks ja konksud rõivaste riputamiseks.
Mootori soojendamiseks selle käivitamisel ümbritseva õhu temperatuuril alla -5 kraadi on traktoril käivituseelsoojendi PŽB-300.

Alates 1984. aastast tootis tehas traktorile T-150K paigaldamiseks topeltrataste komplekte, mis koosnes neljast komplektsest rattast koos velgede ja rehvidega ning vajalikest ühendusdetailidest. Topeltrataste kasutamine traktoril T-150K võimaldab vähendada nii staatilist kui ka dünaamilist erisurvet mullale mõnedel andmetel ligikaudu poole võrra ning samuti suurendab traktori läbivust.



traktor ХТЗ-Т-150К
traktor ХТЗ-Т-150К
Foto: Silver Kuik

traktor ХТЗ-Т-150К
traktor ХТЗ-Т-150К
Foto: Silver Kuik

traktor ХТЗ-Т-150К
traktor ХТЗ-Т-150К
Foto: Silver Kuik

traktor ХТЗ-Т-150К
traktor ХТЗ-Т-150К
Foto: Silver Kuik

traktor ХТЗ-Т-150К
traktor ХТЗ-Т-150К
Foto: Silver Kuik

traktor ХТЗ-Т-150К
traktor ХТЗ-Т-150К
Foto: Silver Kuik

traktor ХТЗ-Т-150К
traktor ХТЗ-Т-150К
Foto: Silver Kuik
« Sirvi eksponaate »