3. veebruaril 2007 toimetati Viljandimaalt Koksverest Järva-Jaani vanatehnika varjupaika Paides valmistatud teehöövel D-512. Hr. Ago Vingissarilt omandati masin Auto-Moto foorumis organiseeritud korjandusel kogutud rahaga, aktsiooni toetasid veel Järva-Jaani Auto OÜ, AS Paide Masinatehas ja Järva-Jaani Tuletõrje Selts.
1965. aastal toodetud teehöövel (tehasetähisega 1162) oli viimati kasutuses Viljandimaal Kõo vallas, viimased paar aastat masin küll seisis kasutuseta. Eelmine omanik pidas plaane masina vanarauaks müümiseks, kuid nõustus siiski ootama, kuni sõiduki Varjupaika toimetamiseks vajalik rahasumma on koos. Auto-Moto foorumis korraldatud korjandusega liitusid ka Järva-Jaani Auto OÜ, Järva-Jaani Tuletõrje Selts ning masina sünnikoha Paide Teedemasinate Tehase õigusjärglane AS Paide Masinatehas. Teehöövel sõitis Koksverest Järva-Jaani osaliselt omal käigul ja osaliselt pukseerituna (masinal olid probleemid piduritega, samuti streikis käigukast).
D-512 on viimane Paide tehases toodetud teehöövli mudel (aastatel 1962-66 valmistati neid 1675 tükki). Masin kaalub 9250 kilogrammi ja kasutab roomiktraktori T-74 diiselmootorit SMD-14 (75 hj). Käigukastis on nii edasi kui ka tagasi 12 käiku, masina maksimaalne kiirus on 37,2 km/h. Teehöövli pikkus on 7,5; kõrgus 2,94 ning hõlma laius 3,635 meetrit. Hetkel on Eestis teadaolevalt säilinud viis teehöövlit D-512, neist kaks kuuluvad Eesti Maanteemuuseumile.
Järva-Jaani vanatehnika varjupaik tänab annetuste eest nii eelpoolmainitud ettevõtteid kui ka järgmiseid Auto-Moto foorumi liikmeid: Kristo Pals, Peeter Tiisväli, Tarmo Pool, Silver Kuik, Mart Vahkal, Martin Langerpaur, Toomas Arukask, Sulev Aaslaid, Kristo Kaukver, Tõnu Meerits, Eno Hermann, Valdur Küng, Rainer Põld, Mati Räli, Martti Lett, Marko Jäetma, Guido Juhandi, Renno Jeerland, Veljo Hecht.
Järva-Jaani Vanatehnika Varjupaika jääb oodatuks ka D-512 "vanem vend" -- 1950ndate aastate keskel Eesti ühe silmapaistvama masinaehitusinseneri Arnold Volbergi (2.07.1900 -- 7.08.1967) konstrueeritud teehöövel V-10.
|