Järva-Jaani Vanatehnika varjupaik ja muuseumide keskus
  Info  

  Päevik  

  Eksponaadid  

  Fotogalerii  

  Punane Raamat  

  Muuseumide keskus  

  Jälgi meid:    
  Kõik pealkirjad  
  Otsi:  
PäEVIK

22. aprill 2007: taas lisandus kolm eksponaati.
ühel mahlakuu päeval umbes kell 13:06:12

Tekst: Silver Kuik

Taas oli tähelepanuväärne päev Järva-Jaani Vanatehnika Varjupaiga ajaloos, mil Varjupaiga masinatekogu täienes tervelt kolme unikaalse sõidukiga: kombain SK-4, miilitsa/politseiauto UAZ-469B ning meestejalgratas "Ukraina"

Päeva peasündmuseks oli loomulikult tänapäeval suhteliselt haruldase, 1972. aastal valmistatud teraviljakombaini SK-4 toimetamine Kose lähedalt Taga-Võõbult (Matsimäelt) Varjupaika. Tegu on kunagise Paide rajooni Lenini-nim. kolhoosi Anna osakonnale kuulunud kombainiga, mis peale mahakandmist 1970.-te aastate lõpul töötas Nõmme metskonnas elupõlise masinamehe Arne Pääsukese (eluaastad 1935-1997) käe all. Hiljem, Eesti taasiseseisvudes tõi A. Pääsuke kombaini Küti tallu Kose lähedal Taga-Võõbul, kus sellega koristati vilja veel aastaid. Viimased paar-kolm aastat enne Varjupaika toomist seisis kombain kasutust leidmata.

Eeltööd kombaini Varjupaika toomiseks algasid juba päev varem, 21. aprillil, mil Tuve, Ivar ja nende ridade kirjutaja pea päev otsa sadanud vihma trotsides kombaini korrastasid. Päeva lõpuks õnnestus kombainile tuletõrjeauto Janu-Juku järel vedades hääled sisse saada (vahepeal käidi lähistel Üksik-Päästekompaniis Kose-Vardjal puuduolevaid akujuhtmeid toomas ja ühtlasi Kosel asuvas söögikohas väikest lõunapausi pidamas). Aktsiooni toimumise põhipäevaks jäi veel ühe purunenud õlitoru ning starteri vahetus.

22. aprilli hommikul liitusid aktsiooniga Eno, Aivar, Peeter, Ülle, Kaspar ja Kairo Lokutalt ning Jorven Tallinnast. Kohale jõudes vahetati esmalt kombaini starter ja õlitoru. Starter oli Tuvel tema kombaineri-aegadest saadik, seega paar aastakümmet kodus garaažiriiulil seisnud, õlitoru õnnestus taskulambivalgel tuhnides leida kunagise Järva-Jaani kutsekooli kombainiklassist ja vajas enne SK-4-le paigaldamist väikest kohandamist. Samuti määriti kombaini variaatorit ja korrastati veel ühte-teist väiksemat. Seejärel läksid Tuve ja Eno kombaini teekonda eelnevalt üle vaatama. Ennekõike huvitas, kas kombain Napu sillalt üle sõitma mahub või mitte - mahtus! Ka sai samas parajasti toimunud autospordivõistluse korraldajatega kokku lepitud, et nad meie killavoori kahe sõidu vaheajal läbi lasevad - tänud Varjupaiga poolt neile vastutuleliku ja heatahtliku suhtumise eest! Peeter ja Aivar püüdsid samal ajal, nüüd juba starteri abil, kombaini käivitada ja peale mõningaid ebaõnnestunud katseid (nähtavasti oli diisli toitesüsteemi jäänud õhku) võttiski masin taas hääle sisse! Peagi jõudsid ka Tuve ja Eno tagasi ning peale ühisfoto tegemist võiski alata teekond läbi ajalooliste Vargamäe-Andrese paikade.

Üldiselt sujus teekond suuremate viperusteta, paar väiksemat remondipeatust tuli siiski teha (halvasti kinnitatud radiaatori kohaltliikumise tõttu tuli lahti selle lõdvik ja tekkisid probleemid kombaini hüdrosüsteemiga, eeskätt roolivõimendiga). Mitmel pool jäid kombaini 4-meetrise heedri ja teeäärsete puude vahele loetud sentimeetrid ja paaris kohas kündis kombain heedrinurgaga ka teeäärse kraavi nõlva! Kombaini juhtisid teekonnal Taga-Võõbult (Matsimäelt) Järva-Jaani kombainerid Tuve Kärner ja Eno Hermann. Kombaini kiiruseks tuvastati keskmiselt veidi üle 20 kilomeetri tunnis.

Kui (koos kahe remondipausiga) neljatunnise teekonna pidas 35 aastat vana kombain vapralt vastu, siis nende ridade kirjutaja proovisõit SK-4-ga juba Varjupaiga territooriumil päädis variaatoririhma purunemisega, mis teadjamate aktsioonis osalenute hinnangul on kauaseisnud kummidetailide puhul täiesti ootuspärane! Ega midagi, sai nüüd juba GAZ-66 abiga kombain oma esialgsele kohale Varjupaiga masinaväljakul sõidutatud, rihmade vahetust ootama.

Järva-Jaani Vanatehnika Varjupaiga ja ka isiklikult nende ridade kirjutaja poolt eriti suured tänud pr. Laine Müürile kombaini annetamise eest!

Peale traditsioonilise talgusupi söömist mindi Jõgeva lähedale Pedjale järgi selle päeva järgmisele eksponaadile, milleks oli kunagine miilitsa-, hiljem politseisõiduk UAZ-469B. Selle oli omanik toonud varuosadoonoriks teise samasuguse sõiduki taastamiseks. Kohale jõudes ei olnud aktsioonis osalenute kätejõu abil sõiduki majaõuest teele veeretamine ja treilerile lükkamine muidugi mitte mingi probleem. No andis ikka imestada, kuidas sõiduki tagaosas paiknevasse suhteliselt väikeste mõõtmetega kongi pätt ära mahtus!

Kolmandana lisandus Varjupaiga sõidukitekogusse 1970.-tel ja 1980.-tel aastatel levinud meestejalgratas "Ukraina", mis teenis nende ridade kirjutajat 12 aastat (1988-2000), jäi aga seejärel seisma seoses omaniku ümberistumisega autorooli.

Kokkuvõttes tuleb tõdeda, et taaskord oli äärmiselt teokas nädalavahetus ja küllap tugevnes veelgi ka side Varjupaiga sõpruskonna vahel.

Järva-Jaani Vanatehnika Varjupaiga poolt veelkord suured tänud kõigile annetajatele, samuti päästeaktsioonis osalenutele!

Ühispilt enne teeleasumist.
Ühispilt enne teeleasumist. - Vasakult: Kaspar, Kairo, Silver,
kombaini annetanud pr. Laine Müür, Tuve, Eno, Ülle, Aivar.
Pildilt puudub Peeter.

Foto: Jorven Rang
Kombainer Tuve Kärneri juhtimisel algab SK-4 teekond Järva-Jaani!
Kombainer Tuve Kärneri juhtimisel algab SK-4 teekond Järva-Jaani!
Foto: Silver Kuik
SK-4 Järva-Madisel A.H. Tammsaare ausamba kohal.
SK-4 Järva-Madisel A.H. Tammsaare ausamba kohal.
Foto: Silver Kuik
Miilitsaauto UAZ pealelaadimine.
Miilitsaauto UAZ pealelaadimine.
Foto: Silver Kuik
Jalgratas Ukraina.
Jalgratas Ukraina.
Foto: Silver Kuik

 Eksponaadi info

 Fotogalerii