4. mail 2008 toimetati Mahtra lähedalt Järva-Jaani Vanatehnika Varjupaika 1960. aastatel valmistatud linnaliinibuss LAZ-695E. Sõiduk omandati hr Tõnis Adralt Auto-Moto foorumis korraldatud päästeaktsioonis kogutud rahaga.
Bussi täpne valmistamisaasta ja eelnev minevik pole täpselt teada, selge on vaid see, et hilisemas elus sõidutati bussiga Mahtra sovhoosi rahvast ning viimased ca 30 aastat seisis buss endise omaniku isakodu juures panipaigana. Mahtra sovhoosi sattus buss arvatavasti kasutatuna. Aja jooksul on bussilt eemaldatud mootor ja käigukast, samuti osa istmeid ning muid pisidetaile, purunenud on ka mõned klaasid. Sellele vaatamata puudub seni info paremini säilinud kerega sarnase keretüübi (ümar taguosa, katusel õhukogur) LAZ-bussidest Eestis, viimase mõne aasta jooksul on mitu sellist bussi ka vanarauaks rännanud.
Rahakogumisaktsioon käivitati Auto-Moto foorumis 2007. aasta juunis, aja jooksul kogunes sinna bussi ostuks vajalikud 10000 krooni. Kuna erinevatel põhjustel ei olnud bussi varem võimalik Järva-Jaani transportida, laiendati 2007. aasta sügisel aktsioon topeltaktsiooniks, kuhu koguti ka raha nüüdse eksponaadi nr. 254, prügiauto GAZ-53-19/KO-413 soetamiseks. Nüüdseks on mõlemad topeltaktsiooni osalised jõudnud ka Järva-Jaani Vanatehnika Varjupaika.
Järva-Jaani Vanatehnika Varjupaik tänab hr Tõnis Adrat autobussi soetamise võimaluse ning veelkord järgmiseid vanatehnikasõpru topeltaktsioonis osalemise eest: Kristo Pals, Argo Ellisson, Valdur Küng, Toomas Arukask, Väino Karu, Peeter Tiisväli, Silver Kuik, Mati Räli, Rainer Põld, Miko Leesment, Henri Pokk, Tarvo Puusepp, Hindrek Raudväli, Renno Jeerland, Margus Lamberg, Tõnu Meerits, Allan Kaasik, Martti Lett, Janno Ingermann, Marko Jäetma, Sulev Aaslaid, Joonas Kaljulaid, Heiki Lehtmaa, Andres Palm, Tarmo Pool, Paavo Prii, Hannes Kuus, Ants Laur, Arno Kuusk, Aivar Hermann, Guido Juhandi, Kristo Kaukver, Kristjan Nasari, Reymo Paumees, Sulev Kuiv, Indrek Kendra, Alvar Maasing, Hindrek Kio, Alo Pettai, Riho Altmäe, Alar Teemusk, Katarina Vallin, Georg Onoper, Ilmar Tamm!
|