15. juunil 2008 täienes Järva-Jaani Vanatehnika Varjupaiga tehnikakogu Õru Vallavalitsuse annetatud autobussiga Autosan H9-20.24.
1989. aastal Poolas, Sanoki Autobussitehases toodetud bussi esimeseks omanikuks oli Kirovi-nimeline Näidiskalurikolhoos, bussi kasutati ka AS Mareta nimel välissõitudeks. 1991. aastal omandas bussi Valgamaal asuv Õru vald. Sõidukit kasutati kuni möödunud aastani eeskätt koolibussina, kuid ka teiste vallaelanike transpordil. Arvatav bussi läbisõit on nende aastate jooksul ca 500000 km (1991 Õrule jõudes näitas spidomeeter 64000 km). Mullu jäi buss aga üldise amortiseerumise (kere vajab plekitöid ja mootor remonti) tõttu seisma ning esialgu soovis Õru vald bussi müüa. Pikka aega oli sõiduk müügis 10000-kroonise hinnaga, ostuhuvilisi aga polnud. Teada saades Järva-Jaani Vanatehnika Varjupaiga huvist bussi vastu otsustas vallavalitsus lõpuks sõiduki Varjupaigale annetada.
Autosani mudeliseeriat H9 toodeti alates 1973. aastast kuni 2000. aastate keskpaigani, Poolas ringi sõitnutele on tegu tõenäoliselt tavalisema sealse linnalähi- ja turismibussiga. Autosan H9-20.24 on 10 meetrit pikk 41 istekohaga spetsiaalselt NSVL-i turule toodetud turismibuss, aastail 1987-92 valmistati Sanokis 867 selle mudeliindeksiga bussi. Bussi jõuallikas on 150-hobujõuline kuue silindriga Andoria turbodiisel, täismass on 12500 kg ning max. kiirus 88 kilomeetrit tunnis. Eestisse sattus Autosan-busse 1980. aastate lõpus eeskätt kalurikolhoosidele, kuid ka mõningatele tehastele vähesel arvul (hinnanguliselt 10-20 tk). Õru isend on neist teadaolevalt viimane sõidukõlbulik, lisaks on teada ka ühe puukuurina kasutatava kere olemasolu Harjumaal.
Järva-Jaani Vanatehnika Varjupaik tänab annetuse eest Õru Vallavalitsust ja -volikogu.
|